Strategie, Trends
Leave a comment

5 trends voor 2016 – Thema 1: Verbinden

5 trends voor 2016 - Ben & Jerry's - Letstalkbranding

De afgelopen maanden hebben trendwatchers, forecasters en futurologen ons geïnformeerd over de stand van het land. Van Adjiedj Bakas, Richard Lamb en Hilde Roothart tot internationale bedrijven als Trendwatching.com, PSFK of TrendOne… allemaal hebben ze een eigen kijk op de toekomst. Waar liggen de verschillen? En belangrijker nog, waarin overlappen ze elkaar? Gedurende de afgelopen maanden heeft Let’s Talk Branding internationaal onderzoek gedaan naar al deze bronnen. Het resultaat: een overzicht van de 5 belangrijkste trend thema’s voor 2016. Vandaag beginnen we met thema 1: VERBINDEN

Chaos, onveiligheid en onzekerheid – Wat de trend vormde

Een trend komt nooit uit de lucht vallen, zoals geen enkele ontwikkeling uit het niets ontstaat. Trends starten niet op 1 januari en zullen ook niet eindigen op 31 december. Een trend is een beweging, in gang gezet door de gebeurtenissen in de wereld. “Veel mensen in Nederland maken zich zorgen over de toekomst en vragen zich af hoe we onze eigen manier van leven kunnen beschermen in een wereld waarvoor we ons niet kunnen afsluiten,” aldus Koning Willem-Alexander in zijn kersttoespraak. We leven in een tijd die veel mensen ervaren als chaotisch, onveilig en onzeker. Terroristische aanvallen in Parijs, de vluchtelingenstroom naar Europa, jongeren die zich aansluiten bij Islamitische Staat… Herinnert u zich de foto van de roerloze driejarige Aylan Kurdi op het strand van Bodrum nog? De wereld verandert in rap tempo, en de gebeurtenissen hebben steeds meer impact.

[youtube https://www.youtube.com/v/OEzyex2HvqA]

Dialogen starten en verbindingen aangaan

De toegenomen dreiging van terreur en de radicalisering onder jongeren lijkt de samenleving te verdelen. Tijd voor vergelding? Of gaan we juist de dialoog aan en zijn hervormingen binnen de Islam de oplossing? We zien dat de publieke discussie over racisme en discriminatie hoog oploopt. Als moslima met een ‘boerkini’ het strand op… actiegroepen vragen om gelijke rechten voor iedereen! We merken dat we verandering tot stand kunnen brengen wanneer we gemeenschappelijk optrekken en op zoek gaan naar bondgenoten. Ooit gehoord van het initiatief Rechts gegen Rechts? In Duitsland gaan bijna iedere week neo-nazi’s de straat op om te demonstreren. Rechts gegen Rechts kwam met het ludieke idee om van deze demonstratiedagen een liefdadigheidsevenement te maken. Sponsorloop 2.0! Voor iedere meter die deze neo-nazi’s marcheerden zamelden ze zelf geld in voor projecten tegen neo-nazi’s. In 2016 financiert het initiatief cursussen Duits. Voor nieuwe burgers die moesten vluchten uit Syrië.

[youtube https://www.youtube.com/v/ysTqSHoTz0M]

Discussie initiëren: Coca-Cola no-label

Hoe gaan bedrijven om met deze beweging in de maatschappij? In het Midden-Oosten gebruikt Coca-Cola haar sterke branding om de discussie over verschillen in de maatschappij op te starten. Het logo werd in deze landen tijdens de Ramadan vervangen door antiracistische, tolerante boodschappen. Een video met een uniek sociaal experiment liet zien hoe snel we mensen in hokjes plaatsen.

[youtube https://www.youtube.com/v/84OT0NLlqfM]

De positieve boodschap: Ben & Jerry’s YEStival

Ben en Jerry’s heeft sinds haar oprichting gelijkwaardigheid hoog in het vaandel staan. Toen dit jaar de discussie rondom het homohuwelijk in het Verenigd Koninkrijk op gang kwam heeft het merk, vanuit haar positieve instelling, een steentje bij proberen te dragen. Het YEStifal trok door het land en ter ere van de legalisering van het homohuwelijk heeft het merk bovendien de smaak ‘Chocolate Chip Cookie Dough’ omgedoopt tot ‘I Dough, I Dough’. En uiteraard was er gratis ijs voor de bezoekers van het festival.

5 trends voor 2016 - Ben & Jerry's - Letstalkbranding

Ter ere van de legalisering van het homohuwelijk heeft het merk bovendien de smaak ‘Chocolate Chip Cookie Dough’ omgedoopt tot ‘I Dough, I Dough’. (Foto: Ben & Jerry’s)

Verantwoordelijk nemen: Vodafone en Heineken

Vodafone creëerde in 2015 een ‘red light’ app om vrouwen te helpen. Bij incidenten van huiselijk geweld kon er om hulp gevraagd worden door simpelweg de telefoon te schudden. De app, op de markt gebracht door Vodafone Turkije, bleek een groot succes: 24% van de Turkse vrouwen met smartphones heeft deze inmiddels gedownload.

[youtube https://www.youtube.com/v/GXdV22IxljY&feature=youtu.be]
Het voelt een beetje vreemd, maar Heineken heeft het afgelopen jaar wereldwijd haar nieuwe campagne uitgerold om drinken met mate te bevorderen. Dit alles gebaseerd op het idee dat vrouwen een voorkeur hebben voor mannen die niet teveel drinken. Het bleek geen eenmalige actie te zijn. Dit jaar is het merk als ‘Global Partner’ ook in de Formule 1 gestapt. Tijdens de Formula 1 Gran Premio Heineken D’Italia van het afgelopen weekend werd vooral de slogan ‘If You Drive, Never Drink’ gepromoot op de billboards langs het circuit. Ook heeft het biermerk een tv-commercial met Sir Jackie Stewart gemaakt, die inmiddels al veelvuldig op de Nederlandse tv te zien is geweest. De boodschap? Verantwoord drinken is cool!

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=tV6gygNPetU]

3 manieren voor bedrijven om in te spelen op deze trend:

  1. Initieer de dialoog; ondersteun politieke of ideologische zaken (maar dan wel de zaken waar je echt in gelooft)
  2. Neem verantwoordelijkheid; draag een steentje bij aan het voorkomen van humanitaire rampen en maatschappelijke problemen
  3. Omarm het positieve; merken die positiviteit omarmen lijken steeds belangrijker te worden, in tijden van chaos en onzekerheid bieden zij houvast

Zelf een goed voorbeeld gezien dat past binnen het trend thema VERBINDEN?
Heb je een suggestie voor een volgend blog? Laat een reactie achter in het veld onder dit bericht!


Volgende week trend thema 2: HERDEFINIËREN

Over nieuwe business modellen, optimisme en unisex producten aan de man brengen!


Referenties: TrendHunter, Mashable, The Cool Collector, Studio Zeitgeist, Zukunfst Institut, Frankwatching, Bright.nl, Marketingfacts, PantoneView, JohnNaisbitt, FutureEyes, Rowan Gibson, Future Laboratory, Coolhunting, Contagious, Bloom, Havas, PSFK, Lidewij Edelkoort, Second Sight, Trendsnow, Designmind, Packagingworld, Christine Boland, TrendOne, Science of the Time, Trendwatching.com, David Report, Marketing Online, Richard Lamb, Adjiedj Bakas, Springwise

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.