In haar boek ‘Unlocking The World’s Largest E-Market’ over digital marketing in China legt Ashley Galina Dudarenok uit wat volgens haar de belangrijkste marketingstrategieën zijn om voet aan Chinese grond te krijgen. De e-commerce markt in China ontwikkelt zich razendsnel, ‘must haves’ voor Europese bedrijven zijn – vanzelfsprekend – een officieel account bij WeChat en Weibo. In haar boek geeft Dudarenok voorbeelden van succesvolle strategieën. Een aanrader voor ieder Westers bedrijf dat de Chinese e-commerce markt wil bestormen.
Digital marketing in China
Met meer dan 1.3 biljoen mensen staat China bovenaan in de lijst met landen met de meeste inwoners. Daarnaast is e-commerce ‘hot’ in China. Wereldwijd heeft het land de grootste e-commerce economie, met een geschatte waarde van 7.57 triljoen RMB (946 biljoen euro (!) ) in 2017. Een immense markt, met een enorm potentieel voor bedrijven. Maar het is ook een unieke markt. 6 dingen die iedere ondernemer vooraf moet weten:
- 1. China is meerdere markten in 1
We hebben het over China, maar China is een groot land. Met 34 verschillende regio’s en verschillende trends is een ‘one-size-fits-all’ benadering niet verstandig. - 2. Mandarijn is niet de enige taal
Hoewel Mandarijn sinds 1932 de officiële taal in China is kent China nog verschillende dialecten per regio die behoorlijk van elkaar verschillen. Alsof je Nederlands spreekt tegen een Duitser. - 3. China kent lokale gebruiken en gewoonten
Naast de regionale gebruiken zijn er ook gewoonten op Social Media ontstaan. Zo kent WeChat inmiddels ook de bekende ‘Red Packets’ (digitale rode enveloppen met een eindejaarsgeschenk, te verzilveren via WeChat Pay) die massaal uitgedeeld worden tijdens Chinees Nieuwjaar. Daarnaast communiceren Chinezen vooral via ‘voice-message’, om tijd te besparen. - 4. De markt is overvol
Doordat het aanbod aan producten in China enorm is begint de Chinese consument steeds kritischer te worden. Niet alles uit Europa koopt men ‘blind’. Dit maakt het voor nieuwkomers lastig om een plek tussen de gevestigde namen te krijgen. - 5. China richt zich steeds minder op export
In het verleden was de Chinese economie vooral afhankelijk van export. Echter, door de verbeterde economische infrastructuur, de teruglopende internationale vraag naar Chinese producten en de stijgende lonen verkopen Chinese bedrijven ook steeds meer aan Chinezen consumenten. - 6. Sociale media marketing en mobiele betalingen zijn ‘King’
Het is geen geheim, Chinezen kopen steeds meer online. Daardoor schieten platforms, die zich richten op het geven van productinformatie en aanbevelingen, als paddenstoelen uit de grond. Consumenten vragen om informatie bij bloggers / vrienden en zoeken uit hoe het zit met de prijs- kwaliteit verhouding. Veiligheid van producten begint ook steeds meer een issue te worden.
De groeiende middenklasse wil geld uitgeven
De belangrijkste oorzaak van de veranderende markt is de groeiende klasse middeninkomens. Deze groep groeit al jaren en, waar het in het verleden vooral ging om de laagste prijs, vraagt deze groep nu steeds meer om premium producten. E-commerce is een belangrijk nieuw kanaal om te consumeren, maar toch is traditioneel ‘shoppen’ niet helemaal verdwenen. Zo gaan Chinese consumenten steeds vaker naar het buitenland om luxeproducten te kopen. ‘Shopping Tourism’ is een groeiende trend in China.
De moderne Chinees is verwend
In de westerse wereld wordt de Chinese consument gezien als een toerist die achter een gids met een vlaggetje aan loopt en bij iedere souvenirwinkel binnen stapt. Die tijden zijn voorbij. De belangrijkste groep consumenten in China is tussen de 17 en 36 jaar oud. Ze kopen online en zijn behoorlijk verwend. Er zijn veel producten om uit te kiezen en ze verwachten veel service. Ze verwachten ook veel van aanbieders; ze willen persoonlijke aandacht en moeten uiteraard mobiel kunnen betalen. Ook begint het steeds normaler te worden om producten in een livestream te kopen.
Zoeken in Baidu en Sougou, kopen bij Taobao en JD.com
De belangrijkste zoekmachines in China zijn Baidu (百度) en Sougou (搜狗), maar ook zoeken consumenten steeds vaker op e-commerce platformen zoals Taobao (淘宝), JD.com (京东), VIP.com (唯品会) en Xiaohongshu (小红书). Sinds 2016 is livestreaming enorm populair geworden en ontwikkelden e-commerce platformen zoals Tmall (天猫) en Mogujie (蘑菇街) een eigen livestream kanaal dat live demonstraties van producten laat zien en waarin vragen van consumenten direct beantwoord worden. Ook kunnen er volgens het “See Now, Buy Now” principe direct producten gekocht worden. Meer informatie over de opkomst van livestreams in China? Lees dan dit blog.
[youtube https://youtu.be/wDN8NTXIFdY]
In het tweede deel van haar boek gaat Dudarenok verder in op de praktische toepassing van WeChat en de macht van Alibaba en Tencent. Te veel details voor 1 blog. Maar het moet gezegd worden, voor ieder bedrijf dat wil werken met sociale media in China is dit boek zeker een aanrader. Het laat de kansen van de Chinese markt zien en geeft praktische handvatten voor ondernemers die met digital marketing in China voet aan de grond willen krijgen.
Het boek ‘Unlocking The World’s Largest E-Market – A guide to selling on Chinese Social Media’ van Ashley Galina Dudarenok is hier te koop
2 Comments