Vorige week schreef ik over de 751 miljoen internetgebruikers in China en hoe de ‘super-app’ WeChat – de app met 1 biljoen (!) actieve gebruikers wereldwijd – het land in haar greep weet te houden. Zonder WeChat krijgt geen Westers bedrijf voet aan de grond in China. Ook voor European Pigeon Website (EPW), het online veilinghuis dat zich richt op het aanbieden van exclusieve postduiven, is WeChat cruciaal. In mijn rol als Marketing Manager vielen mij daarnaast nog andere ontwikkelingen in China op. Ontwikkelingen die Westerse merken moeten weten. Vandaag een blog over de opkomst van livestreams in China. En hoe Chinezen er veel geld mee verdienen.
China is altijd live. 24/7
Tijdens mijn laatste bezoek aan China viel het mij al op; ik werd continue gefilmd wanneer we bij klanten op bezoek waren. Een bezoek aan de duivenhokken, handen schudden met een belangrijke klant… alles werd direct met de Chinese volgers gedeeld. Livestreaming is sinds een aantal jaren een van de belangrijkste trends in China. En er is veel geld mee te verdienen. De grootste livestream platforms zijn op dit moment Ingkee en Kwai, deze apps zijn te vergelijken met Periscope van Apple. Alleen zijn deze Chinese apps goed voor 50 miljoen downloads, tegenover 10 miljoen downloads.
Een goede boterham verdienen met karaoke
Op Ingkee tref je hordes meisjes die meezingen met een karaoke-bandje. Het klinkt gek, maar deze meiden verdienen een goede boterham met karaoke. Ze chatten tussendoor wat met kijkers en kunnen als ‘host’ van de uitzending ‘virtual gifts’ ontvangen. Dat kan een bosje bloemen of een drankje zijn, maar ook een Ferrari of een zeiljacht. Alle geschenken zijn in te wisselen voor geld. En status is nog steeds heel belangrijk voor Chinezen. Kijkers die de grootste cadeaus geven komen bovenaan prominent in beeld. Regelmatig is het zo dat een kijker niet onder wil doen voor de andere kijker en dat daardoor… de cadeaus groter worden.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=aVh4bN0ymoA]
Het ‘See Now, Buy Now-marketing-principe’
Maar ook merken zetten steeds vaker livestreams in. Bij verschillende fashion shows kunnen fans hun favoriete merk, wanneer het tijdens een livestream in beeld komt, direct kopen. Uiteraard allemaal via de mobiele telefoon. De nieuwe functie ‘See Now, Buy Now’ van Tmall (dochter-onderneming van Alibaba) is om deze reden een van de succesvolste livestreams in China. Daarnaast heb ik me in de wereld van de postduiven ook verbaasd over het opkomend aantal livestreams. Duiven worden direct in een livestream verkocht. Het huren van een duur bedrijfspand is overbodig en een professionele cameraploeg kan thuis blijven. Door gebruik te maken van enkel en alleen een mobiele telefoon worden duizenden volgers bereikt. Het is duidelijk dat livestreaming grote kansen biedt voor marketeers die zich op de Chinese markt richten.
Live events, een schot in de roos
In de winter van 2017 zijn we bij EPW begonnen met het organiseren van live events tijdens de slotdag van de veilingen. We deden verslag van de laatste uren van de online veiling. Via een liveverbinding konden klanten, van over de hele wereld, vragen stellen en lieten we op verzoek duiven zien. Dit bleek een schot in de roos te zijn. Voor de ruim 14.000 tevreden kijkers, maar ook voor de adverteerders in de reclameblokken.
Klik op de onderstaande video voor een impressie van een live event georganiseerd door European Pigeon Website:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=na5OoNvt80U&t=2s]