Postduiven verkopen aan vermogende Chinezen? Jazeker. Sinds een aantal jaren is de duivensport in China ‘booming’. En er gaat veel geld in om. Duiven worden voor veel geld aangeschaft door Chinese liefhebbers, waarna er wordt gegokt op de uitslagen van de wedvluchten. Een goede duif verdient zichzelf dus terug. En Chinezen zweren bij topduiven uit België en Nederland. Een goede marketing-strategie is dan cruciaal. European Pigeon Website (EPW) is een online veilinghuis dat zich richt op het aanbieden van deze exclusieve postduiven aan liefhebbers van over de hele wereld. In China is EPW de marktleider. Inmiddels werk ik alweer bijna 2 jaar als Marketing Manager voor EPW. Tijdens mijn laatste bezoek aan China vielen mij verschillende ontwikkelingen op. Ontwikkelingen die Westerse merken moeten weten. We starten met: WeChat.
De smartphone: het #1 marketing-kanaal
China heeft veel internetgebruikers. Volgens het CNNIC waren dit er in 2017 maar liefst 751 miljoen. En daarvan gebruikt 95% ‘mobile’ om het internet op te komen. Ook goed om te weten; het tijdperk van de e-mail is in China allang voorbij. Ik stuurde eens een mail naar een collega in China… die moest ik vervolgens bellen om haar te laten weten dat er mail in haar mailbox zat. Vergeet dus mooie e-mailcampagnes en vergeet Google Analytics. Alle Google-diensten komen überhaupt niet door de firewall van China. De overheid kijkt altijd mee. Hoe je die miljoenen Chinezen dan wel kunt benaderen? Zorg ervoor dat je een eigen account hebt in de ‘super-app’ WeChat.
China loves WeChat
Eigenaar Tencent liet in Mei van dit jaar weten dat de magische grens van meer dan 1 biljoen (!) actieve gebruikers per maand is aangetikt en dat de verwachting is dat dit aantal blijft groeien. Waar we in het westen nog gebruik maken van een hele groep verschillende apps zoals Facebook, Whatsapp, Twitter en Instagram, is deze app alles in één. Naast het sociale aspect kun je ook producten betalen, vluchten boeken en zelfs een afspraak maken in het ziekenhuis… alles is te regelen via WeChat. Daarnaast kwam Tencent vorig jaar ook met ‘mini-apps’ waardoor e-commerce (binnen WeChat) nog makkelijker is. Merken als KLM omarmden vorig jaar deze app door WeChat Pay aan te bieden aan Chinese klanten. Een verstandige stap in hun marketing strategie, het lijkt bijna onmogelijk om anders voet aan de Chinese grond te krijgen.
Meer weten over WeChat? The New York Times bracht vorig jaar heel mooi in beeld hoe China (met WeChat voorop) de wereld van internet aan het veranderen is. Bekijk zeker de onderstaande video, een aanrader!
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=VAesMQ6VtK8]