Activatie
Leave a comment

De beste merkactivaties van 2016 (Cannes Lions)

Beste_Merkactivaties_Cannes_Man_Boobs_Letstalkbranding

Een maand geleden vloog de internationale reclamewereld weer naar Cannes, waar ieder jaar het Lions festival wordt gehouden. Vijftienduizend reclamemakers, adverteerders en media­bedrijven, allen op jacht naar die felbegeerde gouden leeuw. De winnaars zijn inmiddels bekend, maar in de overvloed aan inzendingen is het makkelijk verdrinken (ter illustratie; in de categorie Promo & Activation stonden alleen al 306 inzendingen op de shortlist). Tijd voor een overzicht. Hieronder de gouden merkactivaties van 2016.

MACMA – Manboobs

Zelfonderzoek kan levens redden wanneer het om borstkanker gaat. In Argentinië kwam non-profitorganisatie MACMA met het idee om een instructievideo op social media te plaatsen. De regels van Facebook en Instagram staan dit helaas niet toe. Borsten en vrouwentepels, dat is too much voor de kijker. Gelukkig was deze boodschap de belangrijkste inspiratiebron voor een briljante campagne. Een video van een zwaarlijvig mannelijk model – uiteraard in het bezit van een paar prachtige borsten – ging viral, won verschillende prijzen er werd miljoenen keren bekeken.

 

Contour kinderwagens – De testrit

Het zitcomfort en comfort van een gordel in een kinderwagen is lastig te evalueren. Voor baby’s is het namelijk moeilijk om ons te vertellen wat ze precies willen. Om deze reden heeft Contour kinderwagens een exacte replica van een van hun best verkopende modellen gemaakt. Voor volwassenen. Al was het alleen maar om ouders te laten zien hoe comfortabel de kinderwagens van Contour voor baby’s zijn.

 

Burger King – De McWhopper

Vrede voor 1 dag?! Is het mogelijk dat de grootste hamburgerketens in de Verenigde Staten, Burger King en McDonald’s, eenmalig op één dag dezelfde hamburger verkopen? De McWhopper leek te zijn geboren. Burger King stelde voor om een cross-over van de beroemde Whopper en Big Mac te maken. Het beste van twee werelden volgens consumenten. Jammer genoeg ging McDonalds niet akkoord… En dat terwijl de opbrengst van de unieke verkoop volledig zou gaan naar de organisatie van ‘Peace One Day’, de dag waarop de Verenigde Naties allerlei activiteiten organiseert om meer aandacht voor vrede te vragen. En die aandacht was er. Missie geslaagd!

 

Volkswagen – Reversed Trailer

Mocht de Volkswagen case je zijn ontgaan, dan is deze hier alsnog te bekijken. De bedrieglijke, maar oh zo briljante stunt van Volkswagen om een aanhanger om te bouwen tot een auto en hiermee door de straten te rijden was een ware hit! Resultaat: veel media aandacht voor de nieuwe Assist functie die ingebouwd is in de nieuwe Volkswagen Passat.

 

LandCruiser – The LandCruiser Emergency Network

The LandCruiser Emergency Network is een meerjarig project, gericht op het opzetten van noodcommunicatie in landelijke gebieden en afgelegen gemeenschappen in Australië. Verschillende regio’s hebben nog slecht tot geen bereik, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan wanneer iemand in nood is. LandCruiser draagt met deze technologie haar steentje bij.

 

Brewtroleum – DB Export

Meer bier drinken om de planeet te redden? Dat kan, volgens DB Export, een bierbrouwerij uit Nieuw-Zeeland. Eerder dit jaar kondigde de brouwer aan dat ze een biobrandstof hadden gemaakt met behulp van het overgebleven gist van het brouwen van bier genaamd “Brewtroleum.”

 

Van Gogh BNB – Chicago Art Institute

Om aandacht te vragen voor de nieuwe Van Gogh tentoonstelling in het Chicago Art Institute, werd een van de meest beroemde schilderijen van Van Gogh, “De Slaapkamer” tot leven gebracht. Door middel van een samenwerking met AirBNB, werden mensen uitgenodigd om een nacht door te brengen in een replica van deze beroemde kamer. Met – uiteraard – Van Gogh als gastheer.

 

IF Verzekeringen – Slow Down GPS

We weten allemaal dat te snel rijden binnen de bebouwde kom het risico op ernstige ongevallen verhoogt, maar nog steeds zijn er veel mensen die zich hier niet van bewust zijn. Het is niet dat het ons allemaal niet uitmaakt, maar soms – om welke reden dan ook – zijn we er met ons hoofd niet bij. Om ons te herinneren aan onze omgeving heeft IF Verzekeringen een nieuw navigatie systeem ontwikkeld. Een systeem dat de stem van een kind aanneemt tijdens het rijden in de buurt van een school of een ander gebied waar veel kinderen rondlopen.

 

Microsoft Tomb Raider XBox – Survival billboard

Om aandacht te vragen voor de nieuwe uitgave van de game Tomb Raider voor XBox heeft Microsoft het Survival Billboard geïntroduceerd. Een reclamebord waarop de Gamers plaats moesten nemen en, net zoals Lara Croft in het spel, de strijd aan moesten gaan met de barre weersomstandigheden. En het publiek? Dat regelde het weer via een livestream. The Hunger Games, maar dan in het echt! Deze aangrijpende reality show kreeg 3,5 miljoen views, 32000 reacties en hield kijkers uren achter hun computers.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *