Strategie, Trends
Leave a comment

Aandacht, aandacht, AANDACHT!

merkpositionering_aandacht_aegon_letstalkbranding-1

Toevallig de nieuwe campagne van Aegon al gezien? Juist, die met die twee babydragende vaders (whoe-hoe-hoe). Het merk heeft een nieuwe merkpositionering; ‘Aandacht voor je toekomst’. Een gratis gesprek met een onafhankelijk adviseur over jouw financiële zaken kan zorgen voor besparingen. Aegon is niet het enige merk dat vol inzet op ‘aandacht’. De opticiens van Eye Wish geven echte aandacht, IKEA laat met haar nieuwe campagne weten dat tegenwoordig ‘aandacht alles mooier maakt’ en ook bij vleeswarenproducent Stegeman geloven ze in ‘aandacht’. Waarom is er zoveel aandacht voor ‘aandacht’?

Consumenten verwachten oprechte aandacht van bedrijven

Iedere consument is een individu met specifieke wensen en behoeften. Marktonderzoek van Inretail laat zien dat het voor een consument belangrijk is om als een individu behandeld te worden. Consumenten zoeken maatwerk en willen niet tot de massa behoren. Onderzoek van De Persgroep Nederland laat bovendien zien dat consumenten een groeiende behoefte hebben aan echte aandacht. 72% van de respondenten verwacht dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om oprechte aandacht te geven aan hun klanten. In een steeds vluchtiger wordende maatschappij is dit cruciaal en de sleutel tot succes voor veel organisaties. Volgens het onderzoek is echte aandacht voor de doelgroep de weg naar een duurzame klantrelatie. Aandacht kun je niet kopen met advertenties, maar moet je volgens consumenten verdienen. Brand Managers lijken hier de focus op te hebben gelegd, gezien het feit dat diverse merkpositioneringen zich tegenwoordig richten op het toverwoord ‘aandacht’.

Echte aandacht. Geen marketing bullshit!

Wanneer praten we over echte aandacht? Als een bebaarde man zegt dat ze bij Eye Wish echt de tijd voor je nemen? Aandacht geven betekent niet met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. Aandacht verwijst ook naar aanwezig zijn en dus ook luisteren naar consumenten. Wie immers niet kan luisteren, kan ook geen aandacht schenken. En dat is precies het punt waar IKEA haar consumenten aan het twijfelen brengt. De nieuwe positionering, ‘Aandacht maakt alles mooier’ breekt met het beeld dat Nederland tot nu toe zag van IKEA. Het woonwarenhuis richt zich vooral op de verhalen achter het merk. Het laat zien hoe de ontwerpers met veel passie, energie en aandacht bezig zijn om nieuwe producten te ontwerpen, met als doel om een beter dagelijks leven te creëren. De campagne richt zich vooral op zenden in plaats van het creëren van dialogen. Oprechte aandacht voor de samenleving? Of een nieuw marketingsausje?


De dialoog zoeken vanuit het DNA van het merk

Maar de grootste misser komt uit de koker van vleeswarenproducent Stegeman. Het merk verrast de nietsvermoedende klaar-over Lily met een ritje in een koets, gevolgd door een kijkje achter de schermen bij haar favoriete politieserie. Echte mensen, echte aandacht. Het lijkt allemaal goed bedacht. Maar de relatie met het merk – Stegeman, fabrikant van vleeswaren – is totaal onduidelijk.

 

De dialoog zoeken, maar trouw blijven aan het DNA van een merk. De veelvuldig bekroonde campagne van Coöperatie DELA laat zien hoe het moet. De merkpositionering is gebouwd rondom de vraag; ‘Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan?’. In de authentieke commercialreeks zonder acteurs en opgenomen met verborgen camera’s spreken mensen mooie woorden uit voor elkaar. DELA wil mensen niet laten wachten met het delen van mooie woorden. Een thema op de kaart zetten, vanuit het DNA van het merk. Zonder het woord ‘aandacht’ te gebruiken. Dat is hoe het moet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *